Strikk

Sølvdrøm-sokker

Må vel nesten døpes om når fargekombinasjonen i første utgave ble brun og hvit :- )

#Silverdream #sccks #sølvdrømsokker #sokker #karisma

Nordlandsluer

Ja,, nå er det lenge siden jeg har blogget, men så har jeg vært syk lenge også... Fikk en forespørsel på ei lue til ei snuppe som heter Josefine før jul. Hun ville så absolutt ha lik lue som mamma`n sin. Tida ble for knapp, så det ble enighet om at jeg skulle lage lue til 3-årsdagen i begynnelsen av februar. Lagde et nytt mønster, og heldigvis så ble størrelsen bra. Morsomt å få bilde av luenes eiere. Ingenting er bedre:- )

Mamma Kirsti Hanne og lille Josefine

#'Nordlandslue #Raumagarn.

Pannebånd til selbuvottene

Selbuvotter er det mange som har, men pannebånd som passer til, er det nok få som kan skryte av. Ikke så rart egentlig. Det er gjerne litt dårlige oppskrifter å forholde seg til. De er rett og slett for store både i vidde og bredde. Ergo har jeg laget min egen vri på hva som er akkurat passe... Dette pannebåndet er strikket dobbelt med taggekant.

Sammen

#selbupannebånd #pannebånd #selbuvotter #karisma

Herreluer

Mannfolk er fortsatt forsiktige når det gjelder valg av hodeplagg. Det er få som er dristige med farger og luefasong. Jeg laget derfor noen "kjedelige" luer i svart og grått. Dog: disse er strikket i deilig og mykt garn. De svarte i Dale Cotinga som er 70 % merino og 30 % alpakka. Den grå er strikket i Gjestal Alpakka som er 50 % ull og 50 % alpakka.

#herrelue #dalegarn #cotinga #gjestal #alpakka

Ymse strikk

Og litt hekling. Lite blogging vil ikke si at det ikke skjer noe på håndarbeidsfronten. Her har jeg supplert opp med gamle travere: Svart frynsesjal heklet i Daletta, reinsdyrvotter strikket i Daletta, herreselbuvotter strikket i Karisma og små selbuvotter som er strikket i Heilo. Sokkene er selvfølgelig strikket i Fjell fra Hillesvåg ullvarefabrikk

#sjal #frynsesjal #selbuvotter #herrevotter #barnevotter #reinsdyrvotter #ullsokker

Barnegenser i strukturstrikk

Oppdraget var å strikke genser til en stor 2-åring. Instruksen var at genser skulle være lyseblå og ensfarget. Jeg har strikket gensere til store 2-åringer før. Det gir meg egentlig litt mareritt: Genser i størrelse 2 år har rekordkort brukstid, mens alternativet 3/4 - 4 år er for stort. Ja, det er faktisk en betydelig størrelsesforskjell... Jeg synes at det er rart at det sjelden finnes mønstre i størrelse 2/3 år (les cirka ingen). Når alternativene er slik de er, velger i alle fall jeg å strikke i stigende størrelse. Bedre å ha et plagg å vokse i enn at plagget blir for lite.

Jeg lagde en genser i enkel strukturstrikk størrelse 4 år. I tillegg lagde jeg en knappeåpning på den ene skuldera, slik at man slipper å ha problem når genser skal av og på. Satte en diskret og morsom katt i venstre hjørne for å gjøre plagget litt morsommere for barnet. Dette blir nok "kattegenseren" :- )

#genser #barnegenser #guttegenser #strukturstrikk #karisma

Ung kjekkas i setesdalssett

Det er alltid morsomt å få bilder av strikk man har laget når det er i bruk. Denne lille karen lagde jeg setesdalssett til i fjor høst (http://gitte.blogg.no/1378223182_strikket_setesdalsset.html). Det var en gave fra hans tante og onkel. Settet ble laget slik at han skulle vokse seg inn i det, og nå kan det endelig tas i bruk:- )

#setesdalssett #setesdalskofte #setesdalslue #babyull #dalegarn

Ullsokker er kjekt å ha

I sommer har jeg hatt håndarbeidsferie. Et annet ord kan vel være håndarbeidstørke. Ja, jeg kan ikke huske sist at jeg har vært så bedagelig over lengre tid. Måtte liksom "varme opp" litt for å komme i gang igjen nå i august, og da ble det sokker. Ja, mange par sokker. Det er populære gaver til både store og små. Her er noen av parene som er strikket til store og små herremenn:- )

#ullsokker #herresokker #barnesokker #raggsokkgarn #hillesvaagullvarefabrikk

Lue til Nina

Nina ønsket seg ei ny og stor baggylue i lilla og oransje. Lue har det blitt, og mottaker var fornøyd:- ) Bilder av luer uten levende modell blir alltid kjedelig, men man kan jo håpe på å få et "live" bilde av lua i bruk utover høsten.

.
#lue #baggylue #vikinggarn

Ny runde babystrikk

Innimellom andre prosjekt, blir det litt småstrikk til baby. Alt er strikket i babyull fra Dalegarn.

Hvite babysokker og votter str 3 - 6 mndr, grønne sokker str 6 - 9 mndr,
babyselbuvotter str 6 - 9 mndr og setesdalslue str 6 - 18mndr

#babystrikk #babysokker #babyvotter #babyselbuvotter #setesdalslue #babyull #dalegarn

Nordlandslue i lett baggystil

Egenkomponert oppskrift i originalfarger og garn fra Rauma. Mønster er selvfølgelig i border fra jakke og genser. Synes den ble fin jeg:- )

#nordlandslue #lue #Rauma #strikk

Pulsvarmere i Norsk Pelsull

Søster var en tur i Stavanger. Etter hjemkomst fikk jeg garn og mønster til pulsvarmere i presang. Artig å prøve noe nytt. Pelsulla var skikkelig myk.

Plissekant

Hullmønster

#pulsvarmere #hillesvågullvarefabrikk #pelsull #strikk

Babystrikk

Tok meg en liten runde oppi babyulla. Selv om størrelsen på det ferdige produktet er liten, kan det være veldig mye strikking. Strikket mest sokker, men også et par votter

Flerfarget sokker i garnet Miniraggi blandet med babyull str 9 - 15 mndr. Et par krabbesokker
str 3 - 12 mndr og babyselbuvotter str 6 - 9 mndr strikket i babyull fra Dalegarn.

#babysokker #babyvotter #babyselbuvotter #krabbesokker #miniraggi #babyull #dalegarn

Stjernelue

Snill, men tøff lue allikevel i lett baggy stil. Trengte luemodell for å vise frem, så søster stilte opp:- ) Fargene er jeansblå og naturhvit.

#Stjernelue #lue #baggy #karisma #strikk

Romjulsstrikk og nyttårsstrikk

Tradisjonell strikk som er i fingrene. Det er greit å ha noe velkjent når man strikker litt nå og litt da... Ja, det er bare en dusk som mangler på lue nummer 2...

Setesdalslue og selbuvotter

#setesdalslue #selbuvotter #lue #votter #strikk

Tradisjonell herrelue

Ja, det er vel egentlig ikke herrelue da, men det er ei lue som mannfolk ofte liker: Setesdalslue. Denne gang droppet jeg den "langhåret" dusken og erstattet den med en rund.

#setesdalslue #lue #strikk

Jo, det strikkes...

Garn kjøpes inn med tanke på konkrete prosjekt. Selv om disse strikkeprosjektene er lite nytt i min strikkeverden, så har jeg gått løs på noen av nøstene...

Babysokker str 6 - 9 mndr

Halser til små jenter

Votter som fikk kjenne på høstens første snø

#flaggvotter #votter #hals #babysokker #strikk

Kvikk lunsj-luer

Fikk en forespørsel på om jeg kunne lage Kvikk lunsj-luer, og det kunne jeg jo. Jeg var litt opptatt av at fargene skulle være mest riktiig, og da endte jeg opp med PT Sport. Fire farger gjør lua dyr. Særlig hvis man bare skal lage en. Det er nesten slik at man bør tenke to for å få en ålreit gjennomsnittspris på materiellet...  Luene ser enkle ut å strikke, men jeg vil allikevel antyde at det er en fordel å ikke være helt nybegynner i mønsterstrikk. Det kreves et jevnt drag og mellomfester av tråden bak, hvis bokstavene skal bli fine. Man velger selv om man vil ha dusk eller ei på luene.

2014, 25. april: Luene er i bruk. Morsomt å se. Her står noen kjekke, unge og sporty damer på Trysilsmellen.

#lue #strikk #kvikklunsjlue

Hals til små jenter

Alle små jenter er søte, men de blir enda søtere med disse halsene på. Ihvertfall synes de det selv:- )

Litt ekstra rosa gjør susen

#hals #strikk

Strikket Setesdalssett til baby

Skal man gi bort noe ekstra flott til en baby, så er dette settet en god kandidat. Fargene jeg valgte er "unisex", så settet kan gå i arv hvis det kan bli flere små hos mottaker. Det var ønske om å ha jakke/kofte. Jeg forstår valget, men det betyr ganske mye merarbeide på montering. Når det i tillegg stod feil på mønsteret når det gjaldt opplukk av masker til stolper, ble det ikke mindre arbeid. Utgifter til knapper er betydelig. Man bør bruke skikkelige knapper når man har et så pent grunnlag...

Kofte størrelse 6 - 9 måneder

Lue med dusk. Jeg valgte å ha den ensfarget

Lue og kofte gir helhet sammen

#setesdalssett #babystrikk #strikk #kofte #lue #dalegarn

Barneluer strikket i Bris

Prosjektet garnslanking går vel sånn passelig bra. Får nesten småpanikk når jeg har brukt noen nøster. Det verste av alt er at "slankekuren" er fullstendig umerkbar i volum:- ) Må innrømme at jeg har kjøpt noen nøster i mellomtiden også... Dog: fant noen nøster Bris. Bris er et deilig og mykt garn som er 50 % ull og 50 % soya. Bestemte meg for å lage barneluer med dusker i ulike farger. Luene er bare supersøte på alle barn. 

Barneluer med dusker

#barnelue #lue #bris #strikk

Litt av årets sommerstrikk

Det var mange rolige dager på strikkefronten, men har man prosjekt på pinnene, blir det litt allikevel. Litt deilig med fristrikk samtidig som man får garnslanket. Man har tross alt kjøpt en del av garnet med tanke på ymse strikk:- )

Til dels tidkrevende votter å strikke disse hestevottene og Fly fly-vottene. Man skal ha hodet med seg. Når man tar et par innimellom er det greit...

Sokker er alltid kjekt å ha på lur

Pulsvarmere i dobbel tynn alpakka

#hestevotter #votter #mønstersokker #sokker #pulsvarmere #strikk #alpakka

Guttevest - denne gang i bomullsgarn

Den forrige vesten jeg laget slo an til ei bestemor. Barnebarnet hennes var av den "varme" typen, så det var ønske om å få vesten i bomullsgarn. Valget ble Muskat, men fortsatt fargen jeansblå. Her er det ferdige resultatet.

Ferdig resultat

Fikk bilde av den nye eieren. En riktig søt kar:- )

#guttevest #muskat #bomullsgarn #strikk

Guttevest

Fikk i oppdrag å lage en vest til gutt i størrelsen 7 - 8 år. Det var fritt valg og fri utfoldelse, og det liker jeg. Fikk dog et par stikkord: Mamma`n sa at det skulle være noe gutten kunne bruke i bursdager og at det var ønske om v-hals. Heldigvis fant jeg det jeg selv mener var det perfekte mønster. Vesten er enkel samtidig som den har detaljer. Den er fin, men samtidig litt tøff. Strikket den i jeansfarget Lima som er ei blanding av ull og alpakka.

Den nye og blide eier Svein Roald hadde vesten på selveste 17. mai. Fin ble han:- )

#guttevest #vest #lima #strikk

Babysokker og votter

Strikket i flerfarget garn fra Fagstrikk.Har ikke sett garnet i salg de siste årene, så da er det kanskje ikke i produksjon lengre... De hadde ihvertfall veldig mange fine farger og fine repetisjoner. Ja, og så "jukset" jeg litt: Strikket inn naturhvit på strategiske steder:- )

Størrelse 9 - 12 mndr

#babysett #babysokker #babyvotter #fagstrikk

Isblå mønstersokker

Det var fargekombinasjonen som først og fremst trakk oppmerksomheten min til dette mønsteret. Sokkene er i hele fem farger... Garnet som er brukt er Karisma.

#mønstersokker #sokker #karisma #strikk

Skjerf til hundevottene

I tillegg til lue som passer til hundevottene, var det også ønske om skjerf. Det ble til at jeg valgte en enkel stil for både vottene og lua er ganske så mønstrete. Når det i tillegg skal være både til han og henne, må det ikke være for jålete. Strikket dobbel ribbestrikk. Bestemte meg for å ikke ha det for bredt, men heller strikke langt. Man kan lett ha det et par romslige omganger rundt halsen... Lengden er ca 2 meter.

#skjerf #ribbestrikk # strikk

Hjertesokker

Strikket et par sokker for å få litt variasjon. Brukte raggsokkgarn fra Hillesvåg, så sokkene blir garantert slitesterke. Fargevalget ble vårgrønn og naturhvit.

Sokkene er ganske lange, men meningen er at de skal "bølge litt" når de er på

Det er et stort hjerte på selve hælen

#mønstersokker #hjertesokker #sokker #fjell #hillesvåg #strikk

Pannebånd som passer til flaggvottene

Ja, jeg blogger ikke så mye om dagen, men det strikkes. Forutenom "vofsevotter" har det blitt noen par flaggvotter. Sylvi i Texas ønsket pannebånd til flaggvottene sine. Det var ikke noe mønster i heftet, men man sier jo ikke nei av den grunn. Istedet for å bruke masse tid på å lete etter alternativ, lagde jeg mønster selv. Hadde en viss idè straks. Det hjalp selvfølgelig på at det var snakk om to eksemplarer. Lagde dem doble, og håndsydde båndet sammen på innsiden. På denne måten slipper man å få kanter som krøller seg. Perfekt passform:- )

Valgte rødt som bunn, for da ble det mer "Norge" synes jeg

Inspirasjonskilden. Tenker det er lenge til disse vottene får snø på seg:- )

#pannebånd #norge #flaggvotter #votter #strikk

Det strikkes og strikkes...

Men det er bare kjente travere om dagen, og da blir det lite å blogge om. Denne lille haugen ble sendt nordover i begynnelsen av uka sammen med mye strikk fra storesøster også... Man får håpe at den glade giver har takknemlige julegavemottakere.

#selbuvotter #votter #strikk

Bæ bæ lille lam lue og votter

Dette settet med lue og votter skal være julepresang til ei lita jente på 1 år. Vet ikke helt hva det er med "Bæ bæ" vottene. De er ikke kjekke å strikke. Ikke sokkene heller (som jeg ikke strikket denne gang)... Heldigvis var lua en greiere sak.

#barnevotter #barnelue #votter #lue #strikk

Sokker til de aller minste

Fant ut at jeg skulle strikke noen par sokker til de aller minste. Gjorde det med voksen "ribbestrikk" som gjør dem litt mer pyntet/spennende på en måte. Å strikke slike sokkepar er langtfra så kjapt som man kan tro utifra størrelse. Det blir da nok mange masker og omganger når både garn og pinner er av smalere slag...

#babysokker #babyull #dalegarn #strikk

Gutteluer med "Cars"-motiv

Oppdraget var å lage to gutteluer av denne modellen. Mor hadde kjøpt "Cars" tøymerker som skulle settes på. Det var tre alternative motiv, men begge skulle ha det samme... Strikkersken fant dermed ut at det var best å lage dem i samme farge også:- ) Luene er strikket i dobbel Pritty.

#gutteluer #luer #strikk

Barnegenser og lue i bomull

Bomull er ikke et garn jeg bruker mye av: Jeg er altfor glad i ull og alpakka. Garnvalget har utpring i barn som synes vanlig ull klør. Da skal visstnok bomullsgarn være "godkjent".

Genser str 4 år. Valgte knappeløsning på den ene skulderen

Lagde lue til. Fargen er Jeansblå - som er ei helårlig farge.

#barnegenser #bomullsgenser #barnelue #strikk

Mønstersokker - Nye kombinasjoner

Ja, det har blitt en del par mønstersokker med rysjekant denne høsten, men nå er jeg vel straks i mål - tror jeg. Morsomt med ulike kombiinasjoner...

Harriet ville ha et par med mørk rysjekant, og det får hun. Fint det også.

Tonny får den vanlige varianten

Josephine ville ha blå

#mønstersokker #sokker #karisma #strikk

Lange mønstersokker til den yngre garde

Mønstersokker med rysjekant er fine og morsomme. Ikke bare for oss voksne, men også til de små. Utfordringen ble å finne frem til en variant som passer i mønsterkombinasjonen og et garn som kan egne seg. Fargebruk var enklere. Der fikk undertegnede "ønskeliste":

Til ei jente som er begeistret for rosa. Lagde hullkant og snurret bånd. Mor kan eventuelt sette inn strikk, hvis det blir mye styr med båndet. Strikket i babyull fra Dalegarn.

Guttesokkene skulle være blå. Her valgte jeg en lang ribbestrikk øverst, da rysjekant er litt mere "jentete". Strikket i Daletta.

#mønstersokker #barnesokker #sokker #daletta #dalegarn #strikk

Lue på ønskelista - strikket under tvil...

Jeg strikket denne lua i naturhvit Heilo for noen år siden. Den fristet ikke til gjentakelse, men etter forespørsel  om ny lue i rødt hver eneste sommer i etterkant, så lot jeg meg overtale. Og konklusjonen ble at det aboslutt var en grunn for at jeg har erindringer om at den ikke var gøy. Nederste del er strikket som ei remse med rett, vrang, flytting av masker foran og bak, økninger, fellinger og alt som er.Man sitter med hjelpepinne hele veien. Etter sammensying er det opp-plukk av masker langs kanten før den fortsettes som ei vanlig lue. Til slutt skal man lage en passende dusk, og hva er det? Det blir litt på lykke og fromme. Denne lua er ikke avslappende strikking, men sluttresultatet blir bra.

Fant meg en fotomodell i augustvarmen

Fin fasong

I tillegg var det ønske om hundevotter i en mindre størrelse. Strikket dem i Babyull fra Dale på pinne nr 2,5. De ble et hakk mindre enn Daletta og pinne nr 3, men jeg ble overrasket over hvor lite det egentlig utgjorde. Dog: det kan vær nok...

#lue #karisma #hundevotter #daletta #dalegarn #strikk

Mønstersokker til Harriet

Ja, nå har det blitt mye sokkestrikk, men siden det var ei ny ønskefarge, så er det greit nok å vise frem. Ønskefarge denne gang var grå. Ergo endte jeg opp med grå, hvit og svart. De ble bra synes jeg:- )

#mønstersokker #sokker #karisma #strikk

Sokker til Nina

Nina ønsket sin egen variant av disse mønstersokkene med rysjekant - og det får hun. Ønskefargen var lilla. Nå som mønsteret er tilpasset, så er det bare å si ifra ved nye behov:- )

Jo, det er et par sokker. De er bare så like at det ser ut som en når de ligger oppå hverandre...

#mønstersokker #sokker #karisma #strikk

Flere par sokker med mønster og rysjekant

Jeg er ikke veldig kreativ for tida, men litt håndarbeide har det blitt innimellom. Har strikket en god del par sokker med rysjekant siden mai. Her er noen av fargekombinasjonene. Kjempefine sokker som skal være moro å "pynte" seg med når kaldere tider kommer. Sommeren så langt har ikke vært noe å skryte av, men sånn inntil videre bruker jeg "gamle" ullsokker når det er behov for det:- )

Fargekombinasjoner: 1, Svart, naturhvit, grå 2. Dyprød, naturhvit, grå 3. Jeansblå, hvit, og brun 4. Brun, hvit, beigemelert

#mønstersokker #sokker #rysjekant #strikk

Mønstersokker med rysjekant

Har hatt et mønster sokker liggende på lur lenge. Planen var i første omgang å lage et par til meg selv og se hvordan mønsteret funket. Brukte oppskriften på toppen, mens jeg strikket lesten etter eget hode. Garnet som er brukt er Karisma. En såpass lang sokk med mønster tar sine timer, men når man blir fornøyd, gjør det lite. Så langt har jeg straks fullført mitt 5. par, men det nærmer seg pause nå:- )

Dyprød variant

Bakfra

Brun variant

Stilig med korte støvletter eller skoletter når den tid kommer igjen

#mønstersokker #rysjekant #sokker #strikk

Strikket sjal og brodert armbånd

Nå er det veldig lenge siden jeg har blogget. Gjorde et par små prosjekter i påska. Begge prosjekter er "repriser", selv om det er ei stund siden sist. Sjalet ble strikket i Kitten Mohair, mens armbåndet er ei av flere materiallpakker jeg kjøpte for en del år siden.

Å ta bilde av sjal er nærmest en umulig oppgave. Ja, søster: Jeg vet at du ikke synes noe om sjal oppi trærne...

"Arkivbilde", men armbåndet er det samme også denne gang:- )

#sjal #mohair #strikk #armbånd #brodei

Alpeluer strikket i Palett

Kom over noen nøster Palett som jeg har kjøpt for ei god stund siden. Fant meg et mønster på alpelue i ei strikkebok. Det gikk over et nøste på ei lue, så nummer to ble mikset med ensfarget svart Karisma for å få brukt opp garnet.

Fotomodellen hadde fått uventet oppdrag og hadde selvsensur

Denne lua er strikket i ren Palett

Denne lua er en miks av Palett og Karisma

Her kommer miksen av farger tydelig frem

#alpelue #lue #palet #strikk

Strikke, strikke, strikke...

Bare man får lagt opp masker, så skapes det jevnt nye ferdigprodukter. Har laget noen gamle travere som alltid er etterspurt....

Stjernehalser til små og søte jenter. Disse er strikket i Dis fra Gjestal

Flaggvotter. Denne gang strikket i Raumagarn/Heilo

Klassikere. Det ene paret er strikket i Raumagarn, mens det andre er strikket i Daletta.

#hals #selbuvotter #flaggvotter #votter #rauma #dalegarn #strikk

Kjedelig å strikke, men nyttige gaver...

Har prøvd å forbruke litt av det altfor store og optimistiske garnlageret som er sanket i årenes løp. Å strikke tøfler og sokker er kjedelig, men det er alltid kjekt å finne blant ferdigproduktene. Ull til beina står stadig på ønskelista til de som føler at de har "rett" til å ønske gaver fra meg:- )

Lagde et par restetøfler til meg selv

Før jeg brukte opp mitt grå hifa 2-tråds sokkegarn

Og strikket to par sokker i litt spreke farger

#tøfler #sokker #ullsokker #strikk 

Bæ bæ lille lam sokker og votter

Fikk dette mønsteret i sommergave av storesøster. Morsomt og annerledes. Garnet som er brukt er babyull fra Dalegarn.

Votter

Sokker

#barnevotter #barnesokker #votter #sokker #babyull #dalegarn #strikk

Tofarget tøfler

Det ble litt håndarbeid i sommerferien også. Disse tøflene er strikket i håndfarget 2-tråds sokkegarn fra Hillesvåg.

#tøfler #totråds #hifa #hillesvåg #strikk

Svar på hva er dette?

Svaret var lue til Turbo. Damen var sånn passelig fornøyd med presangen. Ørene lå litt flatt......

Turbo lånte med glede bort lua til to av Heidis valper

Annabell

Alfa

#kattelue #lue #strikk

Hva er dette?

Jeg har strikket noe i liten størrelse. Det er ikke sikkert at mottaker blir så glad for gaven, men det finner jeg/vi snart ut av. Er det noen som vet hva det er og hvem det er til? Svaret kommer forhåpentligvis om ikke altfor lenge:- )

Flere strikkede sjal i Delano og mohair

Det er lett for at man blir vel ivrig med garninnkjøp når man får en idè... Disse sjalene er ganske tidkrevende strikk. Nå er de siste nøster blitt til påtenkte prosjekt. Ja, jeg må prøve å styre unna ytterligere nøstekjøp. Skummelt hvis det skulle dukke opp tilbud når man har vært litt flink:- )

#sjal #delano #mohair #strikk

Gamle travere

Alt man lager er ikke bare nytt og spennende. Både ullsokker, pannebånd og alpelue er gjenstrikk.

#sokker #pannebånd #lue #strikk

Strikket halstørkle/sjal

Strikket et lett og pent halstørkle i det nye garnet som heter Delano. Skikkelig fine fargekombinasjoner som passer til det meste.

#sjal #delano #strikk

Babyluer og sokker

Enkelt, men fint. De små lusene er strikket i vrangmasker. Bildene yter dessverre ikke luene og sokkene "rettferdighet". Alt er strikket i Babyull fra Dalegarn.

#babylue #babysokker #babyull #dalegarn #strikk

Ny genser i strukturstrikk og Alfagarn

Kjøpte meg garn og mønster for et år siden. Da det ble påske, tenkte jeg at tida var inne for å gjøre strikkeprosjektet til virkelighet. Det er et greit mønster, selv om man i hovedmønsteret må bruke hjelpepinne annenhver runde. Oppskriften med beskrivelse var litt misvisende. Det viste seg at både selger og undertegnede hadde tolket garnbehovet feil. Å mangle 250 gram garn er temmelig vesentlig... Ergo måtte jeg supplere med nye nøster fra annet fargeparti. Fargeforskjellen var temmelig stor, men heldigvis fikk jeg fikset genseren på en grei måte. Ellers kan jeg si at garnet Alfa er meget udrøyt og at gensere i voksenstørrelse får en drøy i pris...

#genser #strukturstrikk #alfa #strikk

Guttesokker

Oppdraget var enkelt. Sokker til en gutt på 3 - 4 år. Det skulle være tynt garn og litt spennende mønster. Jeg valgte å kombinere ensfarget og flerfarget garn. 

#barnesokker #sokker #strikk

Enda et pinnsvin

Denne gang en lilla variant. Har snart en liten familie av dem. Nå som jeg fikk mange neser i presang av Liv-Toril også, er det bare å strikke i vei i evigheten:- )

Har strikket et hjerte og brodert sølvperler rundt kanten av det.

Heklete blomster i lillafarger og med sølvperler.

#pinnsvin #effektgarn #toving #strikk

Søt pinnsvinbaby

Ble så fornøyd med mitt første pinnsvin at jeg rett og slett måtte lage et til. Det er litt prosesser utenom strikkinga...

Her ligger hun ferdig strikket på gulvet mitt. Hun så stor ut, så jeg trodde det ble storesøster til mitt første pinnsvin.

Først var hun på gåtur til søster for toving. Dagen etter og etter to runder i vaskemaskina, fikk hun være med i nybilen til Liv-Torils på tur til Sandefjord.

Utpå dagen kom det en overraskende liten baby til mamma`n sin på kontoret

Måtte ut og handle bamse til babyen. Lagde et smykke til henne også.

Heklede blomster med blader i passende farger ble laget. En skikkelig søt sak dette her:- )

#pinnsvin #effektgarn #hekling #strikk

Garnmysteriet 5 - Løsning

Ja, det ble ei artig løsning. Et pinnsvin:- ) Måtte lage litt ekstra pynt til jenta i form av heklede blomster. I tillegg fikk hun en sommerfugl som hun kunne ha i hånda si. Nå får hun snart ei søster også. Den lyshårete søstera hennes skal til vask i morgen.

Hun har skikkelig piggsveis

#pinnsvin #effektgarn #hekling #strikk #garnmysteriet

Garnmysteriet 5 - Del 2

Da jeg mottok del 2 av Garnmysteriet igår, ble det endring i planene. Det blå effektgarnet, var feil type effektgarn. Hadde kun et nøste med nok langhåret effektgarn, og det var flerfarget Funny.

Løsningen på mysteriet er et pinnsvin. Det kan bli et skikkelig søtt et bare jeg får tovet og pyntet det. Søster må tove, for vaskemaskina mi er ikke noe særlig egnet til sånt... Strikkingen av dette pinnsvinet er egentlig ganske lett, men man må være konsentrert.

Pinnsvinet har vært med meg på jobb, og ble hentet av "jordmor" Liv-Toril i bil for toving på ettermiddagen. Her sitter hun i forsetet sammen med ei databok og håndveske.

#pinnsvin #effektgarn #garnmysteriet #strikk

Garnmysteriet 5 - Del 1

Dette er 5. Garnmysterium jeg er med på. Liv-Toril er flink til å finne på "rare" ting som man antageligvis ikke ville strikket under normale forhold. Forhåndsvarselet ved bekreftelse av påmeldingen, var at man skulle ha 100 gram tovbart garn - gjerne i litt farge,  en rest matchende farge og drøye 100 meter effektgarn. Det er nok litt vel hektisk hos meg om dagen. Fikk mysteriet fredag kveld, men rakk ikke å begynne før i kveld. Del 2 er i morgen kveld allerede. Tenkte jeg skulle bruke noe av det garnet jeg har, men det var jammen ikke lett. Oppdaget at jeg har mye superwash og noe "blandingsgarn" som ikke er ren ull. Har mye 1 - 2 nøster av det ene og andre, men ikke nok, Jeg fant ut at jeg egentlig manglet noe blått ullgarn eller en rosa variant. Hadde matchende farger i feil type garn da:- (

Endte opp med å velge svart ullteppegarn som jeg skal strikke dobbelt på pinne nr 6. Har veldig lyst til å bruke Popcorngarnet som effekt, men spørsmålet er om det vil passe. Den der "resten" av annen matchende farge, avventer jeg til jeg vet mer om fortsettelsen. Må se om den kan redde prosjektet eller om jeg må ut på garnkjøp.

Når man ser resultatet av første strikkeleksjon, blir man ikke veldig lur. Det ser nesten ut som kroppen på en frosk. Har mye garn igjen også, så det er ikke lett å vite hva man lager altså...

#garnmysteriet #strikk

Strikket trekantsjal

Dette skulle være en rask og enkel sak - trodde jeg. Enkelt var det, men det ble veldig mye strikking. Det gikk 3 nøster med Mimosa fra Dalegarn på pinne nr 5. Rettstrikk (rillestrikk). Mål ca 60 x 120.

#trekantsjal #mimosa #dalegarn #strikk

Nystrikket alpelue

Strikket på pinne nr 5 i Freestyle fra Dalegarn. Jeg synes det var ei riktig frisk og morsom lillafarge. Man trenger litt humør i tilbehøret på vinteren...

#alpelue #lue #freestyle #dalegarn #strikk

Sokketøfler

Jeg har fått flere strikkebøker til jul og bursdag. Disse tøflene som jeg kaller "sokketøfler" fant jeg oppskrift på i Strikkeboka av Gerd Fjellanger. De er strikket i PT3. Min søster valgte tøfler i vårlige farger.

Mitte eget fargevalg ble litt mer vinterlig og praktisk

#sokketøfler #tøfler #pt3 #strikk

Aldri helt av moten

Fikk et strikkeoppdrag i slutten av uka. Ullsokker til mannfolk er ikke et høyt elsket håndarbeid hos særlig mange. Spesielt ikke når man snakker om str 46:- ) I tillegg er det alltid flott med ei setesdalslue og noen enkle pannebånd. Tenker jeg får gjøre litt husarbeid etter et slikt strikkeraid. Ihvertfall ta en liten pause. Puh...
strikktildina

#setesdalslue #lue #pannebånd #ullsokker #strikk

Pannebånd

Dette er et bestillingsverk. Utgangspunkt var at det skulle brukes til rød kåpe og at det kunne være Marius-genser mønster:- ) Da var det bare å prøve seg frem... Pannebåndet er strikket i Heilo.
pannebaandisetesdalsmonst

#pannebånd #setesdal #heilo #dalegarn #strikk

Flere pulsvarmere

Disse pulsvarmerne ble jeg rett og slett begeistret for. De sitter godt og jeg tror at de faktisk kan være greie å ha på seg en kald dag på kontoret også. Det svarte paret er strikket i dobbel tynn alpakka, mens det grå er strikket i Vestlandsgarn.
pulsvarmere6

pulsvarmere7

#pulsvarmere #alpakka #vestlandsgarn #strikk

Leggvarmere i alpakka

Dette er et bestillingsverk. Det skulle være forholdsvis korte leggvarmere i alpakka. Disse er strikket i dobbel tynn alpakka. Fant et mønster med litt fletter på for at de ikke skulle bli så kjedelige. La med litt rundstrikk som kan brukes hvis de skulle starte å gli.
leggvarmereitynnalpakka

leggvarmereialpakka2

#leggvarmere #alpakka #strikk

Pulsvarmere

Ja, nå har det blitt høst og til og med vinter noen steder. Man merker fort at det har blitt kaldere og at ovner må skrus på igjen... Har strikket noen pulsvarmere i tynn alpakka. De er fine å ha på kontoret og når man er ute selvfølgelig.
pulsvarmere4

pulsvarmere5

#pulsvarmere #alpakka #strikk

Det blir da litt...

Bare man har garn og pinner tilgjengelgelig. Blir nesten overrasket over det jeg har laget nå etter ferien til tross for dårlig tid/makelighet:- )
diversestrikk

#ullsokker #sokker #barnelue #alpelue #hundevotter #hals #strikk

Til en liten tøffing

Sønnen til et vennepar fyller snart 4 år. Ei lue med påsydd dødningshode kan kanskje være kjekk å ha når høsten og vinteren kommer. Man får håpe Erik liker lua. Tenker at det er harde pakker som er mest gøy i den alderen:- )

eriks4aar

#lue #barnelue #smart #strikk

Liten veske

Fant ei oppskrift på ei lita veske i et gammelt ukeblad. Den ble litt søt. Den er strikket dobbelt slik at den er foret, og det er heklet picot som pynt på kantene.
litenveske

#veske #strikk

Småplukk

Det er fortsatt varmt her i sør, og da må man holde seg til små og overkommelige prosjekter. Har strikket et par pannebånd i et flott garn som heter Opera. Dessverre kommer ikke de kobberfargede trådene frem på bildet, men de gjør det lille ekstra, På ettermiddagen har det blitt litt lesing i sola...
pannebaandstrikketiopera

#pannebånd #opera #strikk

Babysokker med fletter

Til påske fikk jeg et mønster som hadde potensiale. Gjorde noen små endringer og resultatet har blitt sokker i ulike størrelser og farger. Har i hovedsak brukt babyull fra Dalegarn. Flettene gjør seg utrolig fint på ensfarget garn.
babysokkermedfletter

#babysokker #flettesokker #babyull #dalegarn

Kjekt å ha...

Å strikke ullsokker er ikke veldig spennende, men det er kjekt å ha noen par liggende på lur. Har bare strikket ullsokker i Bondegarn og Raggsokkgarn fra Hillesvåg i mange år nå. Utrolig bra kvalitet. Anbefales!
ullsokker

#ullsokker #sokker #bondegarn #hillesvaag #strikk

Ny variant mobilveske

Den nye mobilen til min søster Liv-Toril er betydelig mer kravstor enn den gamle trofaste. Til tross for at den fikk seg et "hus" å være i til jul, har den allerede ønsket seg tilbygg. Min søsters ønsker er veldig spesifikke: den skulle være gul og med katter på. Måtte nå bare finne på noe. Tok utgangspunkt i eksemplaret jeg laget til jul og ei katte på hundevotten +++  Mobilvesken er strikket i babyull fra Dalegarn.
mobilveskeforside
Forside

mobilveskebakside
Bakside

#mobilveske #kattemobilveske #strikk #babyull #dalegarn

Ny alpelue

Nå prøver jeg å realisere enkelte planlagte prosjekter jeg faktisk har kjøpt garn  til. Denne lua er strikket i Freestyle fra Dalegarn. Laget en lilla utgave i nyttårshelga... Tenker jeg får være stolt av hvert nøste jeg bruker før fristelsen for nye innkjøp blir for stor. Har også laget ei hvit/svart setesdalslue og kattevotter i alpakka...
alpelue21

#alpelue #lue #freestyle #dalegarn #strikk

Alpelue

Ja, da er det nytt år og nye strikkeprosjekter. Fikk kjøpt meg litt garn på Vega også. Etter forferdelig mye sokkestrikking og kattevotter, gjorde det seg med noe nytt. Denne alpelua er strikket i Freestyle fra Dalegarn. Freestyle er et fast garn, så lua får i stor grad den fasong og vri en selv vil ha. Liv-Toril stilte som fotomodell.

#alpelue #lue #freestyle #dalegarn #strikk

Stjernehals

Ingen nyhet akkurat, men jeg synes at den ble så fin... Halsen er strikket i dobbel Mistral.
stjernehals4

Brazilia Hip

Kjøpte et par nøster av garnet Brazilia Hip og strikket dem opp. Resultatet ble et skjerf som er 180 cm langt. En passe lengde for en voksen person. Nøstene er en blanding av fast garn og pelsgarn.
skjerfstrikketibrazilia

Langskjerf

Dette skjerfet er strikket i dobbel babyull og med effektgarnet Popcorn fra Dalegarn. Det er strikket motsatt vei av det som er vanlig (langsiden). Visste egentlig ikke resultatet før skjerfet var felt av. Det er et langt skjerf på 2,3 m. Det høres langt ut, men det er ikke noe problem. Det er mykt godt med babyull, så det er bare å snurre eller la det henge litt nedover alt etter som man har lyst til.
langskjerfstrikketibabyu

Sokker uten hæl

Det var nesten så jeg glemte at jeg skulle fortelle om sokker uten hæl da jeg så dette bildet ferdig behandlet. Modellen hadde hårete legger... Bildebehandler Liv-Toril har gitt retningslinjer på at neste sokkebilde må være med hårløse legger:- ) Tilbake til sokkene: Dette er sokker uten hæl strikket i tynt ullteppegarn. Det ble mye strikking på tynne pinner. Er litt skeptisk til hvor slitesterkt ullteppegarnet er, men damen som skulle ha sokkene var helt klar i tale på at det skulle og måtte være ullteppegarn. Ja, da ble det slik.
voksensokker

Lilla sokker

Ullsokker er vel ikke det mest spennende å betrakte, men det var nå den fine fargen jeg ville vise frem. Sokkene er selvfølgelig strikket i raggsokkgarn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk.
ullsokkeriraggsokkgarn

Gjestal Bris

Nytt garn fra Gjestal som er utrolig mykt og i mange fine farger. Garnet er 50% ull og 50 % soya.. Her har jeg eksempler på noen av fargene som er brukt i luer, pannebånd og pulsvarmere.
barneluerogpannebandibr

lueogpulsvarmereibris

Spissluemodell

Laget en del spissluer i vinter. Litt morsomt å vise et par utgaver med levende modell:- )
spissluemodell1

spissluemodell2

Ryggveske

Her er løsningen på Garnmysteriet 4. Dette er ei ryggveske. Veldig bra passform på den, og tovingen ble kjempebra. Som "ekstrautstyr er det blitt brukt ringer til reima og låser innenfor lokket. Har hatt noen dager til å vurdere om jeg skulle pynte den utenpå eller ei. Det ble pynting. Fant noen fine blomster.
garnmysteriet4

Svart-hvitt

Visste ikke helt hva jeg skulle lage... Fant frem PT-heftet mitt og strikket denne lua som er laget i Juvel.
luemeddusk

Vårstemning for undersåttene

Disse sokkene er strikket i Babyull fra Dalegarn på pinne nr 2,5. Mønsteret fant jeg på Garnstudio Drops sine gratisoppskrifter på nett og heter "Vårstemning for undersåttene": Mønster 
sokkermedhullmonster

Garnmysteriet 4

gm4
Da er det nytt garmysterie i gang. Det fjerde i rekken:- ) Det jeg har fått av forhåndsinformasjon er at man trenger 600 gram garn som kan toves og rundpinne nr. 8. Det er med andre ord et ganske stort prosjekt. Hadde ikke riktig restegarn på lager, så jeg måtte ta meg en innkjøpstur. Det er ikke så lett å kjøpe inn garn til noe ukjent heller... Del 1 er kanskje enn bunn på noe stort? Når er det pent å ta fargebytter? Her må man bare strikke og se...
gm4del1

Det ble litt ekstra forsinkelser på strikk av del 2. Garnmysteriet var borte! Skulle bort til min søster for å strikke og sole meg og alt ble selvfølgelig gjort klart før jeg skulle sykle bort. Da jeg kom frem, hadde jeg absolutt ingen håndarbeider med meg. Så for meg posen i sykkelkurven, men der var den ikke. Må innrømme at jeg begynte å lure på om jeg hadde kastet posen med strikketøy i søppeldunken da jeg gikk... Heldigvis viste det seg at posen lå pent og pyntelig på sofaen. Oppstart på del 2 ble derfor ikke påbegynt før siste ettermiddag. Det så ut som en enkel match i forhold til antall omganger, men det ble mye arbeid allikevel. Det er drøye runder... Hva vi lager? Har ingen anelse. Hadde det ikke vært for de uregelmessige fellingene, kunne man kanskje trodd eller håpet på ei veske. Min logiske sans sier at dette er feil. Tror nok at "oppfinneren" av mysteriet har tenkt ut noe annet til oss denne gang. Man får bare vente og se nok en gang.
garnmysteriet4del2

Da er jeg ferdig med del 3. Er fortsatt helt blank på hva det skal bli. Helt utrolig altså. I mine tankespinn sier min logiske sans at det kanskje skal være noe for oppbevaring... Prosjektet begynner å bli stort og tungt. De siste delene kan nok ikke strikkes ute i solvarmen i alle fall...
garnmysteriet4del3

Ja, da er del 4 av Garnmysteriets 5 deler ferdig. Det er ille å si det, men jeg er like blank på hva det er jeg holder på å lage. Altså: Tror fortsatt at det er noe som skal brukes til oppbevaring av en eller annen art...
garnmysteriet4del4

Fredag kom Garnmysteriets siste del 5 samt svar på løsning. Strikket først på små stropper og deretter ei reim som ble tovet. Tovingsresultatet ble svært bra, men inntil det er tørt og helt ferdig, skriver jeg ikke mer om hva løsningen er...
garnmysteriet4del5

Pynteskjerf

Visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Lagde derfor et par pynteskjerf som kan pynte/sprite opp litt på noens sommerantrekk...
pynteskjerf

Babyluer

Det ble noen babyluer til i andre farger og størrelser. De er strikket i Babyull fra Dalegarn. PS! Glemte å bytte pinner på den ene lua. Utrolig hvor mye det hadde å si med et halvt pinnenummer. Måtte rett og slett strikke lua om igjen.
babylue3

Babylue

Oppskriften på denne lua fikk jeg av Liv-Toril. De er visstnok populære, og det kan jeg forstå. Den er morsom. Lua lyder det stygge navnet "Djevellue", og det var nå et litt merkelig navn... Har strikket den i Babyull fra Dalegarn.
babylue2

Masseproduksjon

Var på jobbreise i 3 dager. Da måtte jeg ha noe enkelt å ta fatt på. Pannebånd ble masseprodusert. Spørs om jeg får finne frem litt andre spennende mønstre snart:- )
pannebaand3

Pannebånd

Da har jeg som variasjon laget noen pannebånd. Fikk ei muntlig oppskrift sist uke, og da må man ikke utsette prosjektet for lenge. Laget noen pannebånd i ulike pinnestørrelser og garn. Dette er i Vestlandsgarn og på pinne nr 4. Har vel egentlig konkludert at det må være riktig i forhold til oppskrifta. Det fine med disse pannebåndene er at de er smale bak og kan reguleres. Når de er smale bak, kan man i større grad bruke det som hårbånd også. Det passer under hestehalen og man får ingen "tut" bak hvis man har halvlangt eller langt hår.
pannebaand

pannebaand2

Lue

Denne lua er strikket i Heilo fra Dalegarn. Det var temmelig mye jobb: Først strikket man et "pannebånd" med fletter og knopper, deretter plukket man opp masker fra kanten for å strikke selve lua. Synes den ble fin, men det blir sannsynligvis ikke flere eksemplarer.
lueiheilo

Spisslue

Liv-Toril lånte bort fotomodellen sin Klara. Klara er nok litt for voksen for bruk av spisslue, men hun stilte velvillig opp for å vise fram denne røde varianten.
spisslue

Poncho

Nå nærmer det seg poncho-tid igjen. Strikket denne ponchoen litt større enn mønsteret, da jeg ønsket full dekning. Fargevalget ble dette, da de ikke hadde tilstrekkelig på lager av sort utgave av garnet. Den er strikket i Paris og Vienna. Vienna-mohairen gjorde den skikkelig myk og passe "hårete" :- )

poncho

Spissluer

Denne lua ble jeg totalt forelsket i da jeg fikk e-post med bilde sist uke. Liv-Toril var selvfølgelig avsender... Det ble straks kjøpt inn mønster og  garn. Lua på "fotomodellen" er strikket i Mimosa fra Dalegarn, mens den lyse varianten er i originalgarnet til mønsteret som er dobbelt Løve Baby og hosegarn.
spisslue1

spissluer

spissluer3

Dobbel løsning av Garnmysteriet 3

Løsningen på garnmysteriet ble litt overraskende. Trodde det var lue jeg, men så viste det seg å være caps. Veldig morsomme og fin passform. Den grå er i Gjestal Alpakka, mens den grønne er strikket i Trysil garn - Arctic. Arctic har jeg aldri prøvd å strikke av før, men det ser bra ut - før bruk iallefall:- ) Var nå så heldig at jeg fikk tigget meg til bremvatt av Liv-Toril.

garnmysteriet3

Garnmysteriet 3

garnm

Nå er det nytt garnmysterium. Er veldig fornøyd med resultatet av de andre mysteriene, så det var en selvfølge at jeg ville delta denne gangen også... Mysteriet består av tre deler. I forbindelse med påmeldingen, ble det gitt hint om pinne 4,5 og 100 gr garn i farger vi liker. Jeg hadde noe Gjestal Alpakka liggende som passet i tykkelse. Da del èn kom på fredag, var oppdraget å strikke en bol og øke ut et angitt antall masker. Grått virker litt kjedelig, men vi får håpe det blir bra allikevel. Jeg kan jo bare strikke en ny "ting" i andre farger etterpå hvis jeg finner det ut...

gmvinteren2008d1

Del to kom på søndag. Dro på middag til arrangøren og ba om utskrift for å kunne fortsette:- ) Nå skulle vi strikke fletter oppover. Skal innrømme at jeg har prøvd å sette "tingen" på hodet. Det var så maskene slapp den korte rundpinnen...  Er slettes ikke sikker på om det er ei lue, men hva i alle dager skal det ellers være? Har brukt opp halvparten av garnet vi trengte allerede jo... Del tre kommer neste helg, så jeg får vente i spenning:- )

gmvinteren2008d2

Guttelue

Ny lue i Gjestal Alpakka.  Et deilig garn som er godt å strikke av.

gjestalalpakka2